EGR (Exhaust Gas Recirculation)

układ ten ma za zadanie zmniejszenia zanieczyszczeń. Zasada działania układu polega na ponownym doprowadzeniu spalin do kolektora ssącego, dzięki czemu zmniejsza się emisja tlenków azotu (NOx). Ilość spalin powracjąca do kolektora ssącego jest zależna od aktualnego obciążenia silnika, gdy obciażenie jest większe to zawór EGR się przymyka aż do całkowitego zamkniecia w okolicy 2500-3000obr.

Można powiedzieć że EGR jest dla właściciela pojazdu niezbyt przyjaznym elementem. Awaria układu, najczęściej polegająca na zacięciu się EGRa w pozycji otwartej może by

porównana do nieszczelności w układzie dolotowym. Samochód bardzo mocno kopci, najczęściej ECU przechodzi w awaryjny tryb pracy a w niektórych przypadkach silnika nie można odpali

albo gaśnie on natychmiast po odpaleniu. W samochodach z filtrami cząstek stałych awaria EGR może doprowadzić do zapchania filtra a w niektórych przypadkach do jego całkowitej awarii. Dodatkową wadą EGR jest zanieczyszczanie układu dolotowego.

Podobnie jak w przypadku filtrów DPF, zawór EGR sprawia więcej problemów w samochodach użytkowanych w trybie miejskim.

Gdy zawór EGR zaczyna sprawiać kłopot i od czasu do czasu pojawia sie błąd P0400 w pierwszej kolejności można go wyczyść ze szlamu, jakim jest ubrudzony ponieważ nadmiar mieszanki sadzowo-olejowej może powodować przycinanie się układu. Jeśli jednak zawór nadaje się tylko do wymiany mamy kilka opcji do wyboru:

- nowy EGR(ceny od 500 do 1500zł)
- zaślepienie i wyłączenie programowe EGR(200-600zł)

W starszych modelach wystarczy zaślepić rurkę prowadząca od kolektora wydechowego do zaworu EGR, natomiast w nowszych samochodach oprócz zaślepienia przepływu spalin należy wykonać odpowiednia modyfikacje programową. Po przeprogramowaniu nie pojawiają się błędy i awaryjne tryby pracy.

 

dpfservice.pl • gromoservice.pl • All MAX - wszystkie prawa zastrzeżone 2015 r.